Informatiebijeenkomst vliegroutes Lelystad Airport

EDE ‘Een zoethoudertje’, dat vindt de actiegroep ‘NEE tegen laagvliegroute over Ede’ van het voorstel dat staatssecretaris Sharon Dijksma dinsdag naar de Tweede Kamer stuurde. ,,Driehonderd meter extra hoogte en een verlegging van de route richting Ede-zuid, maar de overlast voor Ede is niet minder geworden”, stelt actievoerder Julie van Rooij.

,,De staatssecretaris geeft ons een paar meters cadeau en heeft het probleem verplaatst”, zegt Van Rooij. In de brief aan de Tweede Kamer verklaarde Dijksma dinsdag dat de Veluwe minder geluidsoverlast gaat krijgen van de voorgenomen vluchten vanaf Lelystad Airport.

In een alternatieve route komen de vliegtuigen op minimaal 9000 voet (ongeveer 2700 meter) om Apeldoorn heen en buigen naar het zuidwesten om verder te stijgen. Ede zullen ze ongeveer op 3000 meter hoogte passeren. Het gepresenteerde alternatief is wat Van Rooij betreft geen reactie op de petities die de vier actiegroepen dinsdag aanboden aan de Tweede Kamer. ,,De staatssecretaris heeft dwars door onze protest een alternatieve route gegooid. En wat lost deze nu op? Het lijkt winst ten opzichte van de 1800 tot 2700 meter die het eerst was. Er komt dan zo’n driehonderd meter bij, maar dat is verwaarloosbaar klein. De route boven Ede is iets naar het zuiden opgeschoven en gaat nu over Ede-zuid en Bennekom. De geluidsoverlast zal nog steeds in heel Ede merkbaar zijn. Vanuit Schiphol vliegen ze nu over Ede op zes tot acht kilometer hoogte. Dat is een prima afstand, dat geeft nauwelijks geluidshinder. Maar meer dan de helft van deze afstand lager, daar gaan we niet mee akkoord.”

Dijksma was dinsdag niet zelf aanwezig om de petities in ontvangst te nemen. Wel waren er diverse Tweede Kamerfracties, waaronder GroenLinks, CDA, SP, D66 en SGP, die de 80.000 verzamelde handtekeningen aannamen. Het doel van de vier actiegroepen, waaronder die van Ede en Veluwe breed ‘Red de Veluwe’, is dat Schiphol het luchtruim gaat delen. Van Rooij woonde dinsdag in Den Haag een presentatie bij die was georganiseerd door de actiegroep ‘Hoog Overijssel’. ,,Zij lieten luchtvaartexperts aan het woord die meldden dat Nederland werkt met een verouderd luchtruimsysteem. Het luchtruim wordt verdeeld in verschillende lagen, wat volgens de experts ‘onvolwassen luchtvaartbeleid’ is. In dit scenario komt Lelystad Airport onderaan in de rangorde en mag ook letterlijk alleen in de laagste regionen vliegen. Technisch zou het prima mogelijk zijn om het luchtruim te herindelen en vliegtuigen allemaal snel op grote hoogte te krijgen”, verslaat Van Rooij.

Ze heeft inmiddels ook een gesprek gehad met de gemeente Ede. Daar ondervond ze steun van wethouder Leon Meijer voor de actiegroep. Van Rooij is blij dat gemeente Ede het onderwerp ook op de agenda heeft staan. De Edese actiegroep die naast Van Rooij bestaat uit vier andere kernleden, blijft alert. Het eerstvolgende doel is nu zoveel mogelijk Edese burgers te mobiliseren voor de informatiebijeenkomst over de voorgenomen vliegroutes vanuit Lelystad. Deze is op woensdag 27 september vanaf 19.30 uur in De Reehorst in Ede.

Bron: Ede Stad